Månedlige arkiver: februar 2015

whats_your_why-300x224

Hvorfor trener du?

Du har sikkert lest mange argumenter på hvorfor du bør trene og hvordan du bør trene osv. Trening gjør deg sterkere.
Trening reduserer risiko for hjerte/karsykdommer.
Trening reduserer risiko for diabetes.
Trening er med å senke blodtrykket.
Trening forbedrer den mentale helsen.
Trening forebygger ledd og bein plager.
Dette er bare noen av mange gode argumenter.

MEN det jeg ønsker du tenker over er hvorfor akkurat DU trener?
Hvilke grunner har du til å fullføre en treningsøkt selv om du ikke føler for det der og da?
Tar meg selv som ett eksempel: Hvorfor trener jeg?
* Fordi jeg hele tiden ønsker å bli en bedre fotballspiller, raskere, smidigere, bedre teknisk. Hvorfor? Fordi jeg elsker den mestring følelsen jeg får av å dominere på en fotballbane i min posisjon. Jeg føler meg fantastisk når jeg kan løpe fra en motspiller fordi jeg har trent hurtighet og eksplosivitet, når jeg spiller en perfekt gjennombruddspasning, eller avgjør en kamp.
* Fordi jeg ønsker å være skadefri, fordi da får jeg spilt flere kamper.
* Fordi jeg liker å se godt trent ut,

Hadde hovedårsaken min for å trene vært å forebygge ledd og bein plager, og redusere risiko for hjerte og karsykdom, ville jeg mest sannsynlig ikke hatt en sterk nok personlig grunn til å trene kontinuerlig. Hvorfor? Ganske enkelt, jeg er 25 år har vært så heldig og aldri opplevd noen ledd plager eller problemer med hjerte. Har heller ikke hatt sterke nok erfaringer med de problemene hos andre på nært hold. Når jeg gjennomfører trening for mobilitet og fleksibilitet(noe jeg ikke syns er veldig morsomt) er det fordi jeg vil prestere bedre på fotballbanen, og derfor har jeg sterk nok motivasjon til å gjøre det uansett om det er kjedelig.
Ja, det forebygger ledd smerter, reduserer risiko for hjerte og karsykdommer, som igjen er fantastisk, men det hadde ikke vært ett sterkt nok hvorfor i min situasjon.

For deg kan ting være helt anderledes. Kanskje du har opplevd det å ha fryktelige smerter i ledd, eller hatt problemer med høyt blodtrykk, kanskje du føler på det å være overvektig? Føler du ikke har noe overskudd eller vilje til å drive med noe du elsker? Listen vil aldri stoppe, for det kommer helt an på deg som person og dine erfaringer i livet.

Håper du tar deg tid til å tenke over hvorfor du trener, eller hvorfor du skal begynne å trene. Enten det er noe du blir skremt av, eller noe du blir inspirert av så finn ditt unike hvorfor. Det må være noe som betyr mye for deg, ikke kun fordi det høres logisk ut. Skriv det gjerne ned og repeter det for deg selv, slik at det blir klarere og klarere. De dagene du ikke føler for å trene, ha fokus på hvorfor du gjør det, hva du jobber mot, se for deg det store bildet lenger frem i tid.