Månedlige arkiver: oktober 2014

kneboy2

Hvorfor trene knebøy?

Knebøy er en baseøvelse hvor flere muskelgrupper er involvert. Blant annet forside lår(quadriceps), bakside lår(hamstring) rompa(gluteus maximus), innside lår(adduktors) og kjerne muskulatur som rygg og mage.
Øvelsen går over flere ledd og er veldig funksjonell, noe som gjør den så effektiv uansett om du er idrettsutøver eller mosjonist.

Her er de faktorene jeg ser på som veldig viktig:

Øvelsen krever god bevegelighet for korrekt utførelse, så sørg for at bevegeligheten og stabiliteten er tilstede før du begynner med tyngre belastning.

Teknikken! veldig viktig å utføre knebøy med god teknikk, for å unngå skader og få mest utbytte av treningen. Er du usikker på om du utfører knebøy riktig, få noen som kan det til å se deg utføre øvelsen, og eventuelt justere der det trengs.

Legg til side egoet, dvs du stopper belastningen når teknikken svikter. Ett eksempel kan være følgene: Du kjører ett sett med 120kg, men i det du er forbi repetisjon 2 så begynner bekkenet og tilte litt for mye, du klarer ikke opprettholde en stabil og rett rygg, da må man ned i belastning til man kan utføre de antall repetisjonene som står på programmet. Du klarer helt sikkert og løfte de samme repetisjonene med 120kg, men det vil øke sannsynligheten for skader betraktelig grunnet svikt i teknikken.

Noen positive effekter av knebøy:

Øker forbrenningen, jo større «motor» kroppen har, desto mer energi trenger den.
Knebøy trener flere store muskelgrupper samtidige, som lår, rompe og rygg.
Øker nivået av testosteron i kroppen
Gir en god funksjonell styrke(dvs overførbart til hverdagslige bevegelser og gjøremål)
Bedre beintetthet, styrker skjellete og reduserer risiko for beinskjørhet.